Wednesday 10 December 2014

Kekeluargaan dalam masyarakat Cina

Masyarakat Cina terdiri daripada unit keluarga yang menjadi asas struktur sosial. Hubungan antara individu, lelaki dan wanita, orang tua dan muda penting dalam sesebuah keluarga. Lelaki yang paling berumur merupakan ketua dan bertanggungjawab terhadap seluruh keluarganya seperti membekalkan keperluan keluarga. Seseorang lelaki itu akan dipatuhi dan diberi penghormatan. Isteri hanya menguruskan hal-hal dalam keluarga seperti menjaga anak. Anak-anak pula berperanan sebagai generasi baru yang akan mewarisi tradisi , harta benda dan keunikan sesebuah keluarga. Hanya anak lelaki dibenarkan mewarisi harta benda keluarga dan anak lelaki sulung boleh mewarisi jumlah harta benda keluarga yang lebih banyak daripada adik-beradik yang lain.

Dalam tradisi Cina, lelaki penting sebagai penerus generasi. Anak lelaki harus tinggal bersama ibu bapanya dan ini menjaga mereka sehingga ke akhir hayat, khususnya anak sulung. Anak perempuan yang belum berkahwin boleh tinggal bersama keluarga manakala yang sudah berkahwin, tidak dibenarkan tinggal bersama keluarga, tetapi dengan ahli keluarga suaminya.

Nama keluarga amat diutamakan dalam masyarakat Cina. Anak mengambil nama keluarga bapanya dan diulang bagi setiap generasi akan datang supaya kesinambungan tersebut tidak terputus. Orang Cina yang nama keluarganya sama menganggap diri mereka berasal daripada keluhuran yang sama.

No comments:

Post a Comment